
Sankar, monteur technische dienst: “Pas als alles draait, ben ik tevreden”
Van India naar IJsselstein: voor monteur technische dienst Sankar was het niet de meest voor de hand liggende route. En toch voelt hij zich als een vis in het water in zijn nieuwe werkomgeving bij Westfort. Dankzij zijn technische achtergrond én het vertrouwen dat hij kreeg vanuit Profield, heeft hij zijn plek gevonden als monteur TD in de Nederlandse foodindustrie.
In dit interview vertelt Sankar open over zijn overstap van operator naar de technische dienst, het contact met Profield en hoe het voelt om als immigrant in Nederland je werkgeluk te vinden.
De zoektocht naar werkgeluk in een nieuw land
Sankar is geboren en getogen in India. Daar werkte hij zes jaar als servicemonteur. Zijn overstap naar Nederland was niet gepland, maar een kans die op het juiste moment kwam: “Ik wilde eigenlijk richting Australië of Nieuw-Zeeland, maar toen kwam er een kans in Nederland voorbij. Mijn eerste baan hier was als operator bij een Indiaas bedrijf in Rotterdam. Dat was prima, maar ik wist dat ik terug wilde naar een technische functie waarin ik mijn kennis over mechanica en elektronica kwijt kon.”
Via LinkedIn kwam hij in contact met Kevin van Profield. “Ik stuurde hem een bericht, we hadden een kennismakingsgesprek en nog diezelfde week ging ik bij drie bedrijven op gesprek. Een week later had ik al een aanbod van Westfort. Dat ging sneller dan ik had durven hopen.”
Van visum tot hypotheek: Profield regelde alles wat nodig was
Wat hem vooral opviel? “Andere bureaus zeggen vaak: ‘we komen bij je terug’, en dan hoor je vervolgens niks meer. Je moet er zelf iedere keer achteraan vragen. Bij Profield kreeg ik steeds updates. Ze vergeten je niet.”
Als immigrant in Nederland komt er veel kijken bij het wisselen van baan. Sankar:
“Profield regelde echt alles. Mijn visum, documenten voor de IND en ze boden zelfs hulp aan bij het regelen van mijn hypotheek. Zo kon ik, zonder problemen, legaal in Nederland blijven werken.”
Geen druk, wel vertrouwen vanaf dag één
Sankar startte begin 2025 bij Westfort. Zijn eerste werkdag was spannend, maar hij voelde zich meteen welkom: “Ze verwachtten niet dat ik alles al wist in de eerste maand. Dat gaf rust.” Ook Gerrit, zijn Field Manager bij Profield, speelde hierin een belangrijke rol. “Ze zeiden: je bent goed genoeg. Kijk mee, stel vragen, leer en dan komt de rest vanzelf. Na drie maanden hebben we geëvalueerd en mocht ik steeds zelfstandiger werken.”
Sankar krijgt via Profield ook de kans om Nederlandse lessen te volgen, zodat hij nóg beter kan integreren in de Nederlandse cultuur: “Het is nu nog heel basic, A1-niveau, maar het helpt me echt om me beter thuis te voelen”, zegt Sankar.
Werken als monteur technische dienst bij Westfort
Wat doet een monteur TD precies?
In zijn functie combineert Sankar mechanisch en elektrotechnisch werk. Hij is verantwoordelijk voor het oplossen van storingen en uitvoeren van preventief onderhoud in een drukke productieomgeving, zodat het productieproces niet stilvalt. De rol sluit 100% aan op wat hij zocht. “Denk aan sensoren die vervangen moeten worden, motoren met foutmeldingen of parameters die niet goed staan ingesteld. Alles moet kloppen. Als één onderdeel niet werkt, ligt de hele lijn stil.”
De productie belt hem zodra er iets misgaat. Dan gaat hij met zijn collega direct aan de slag. “We zijn met z’n tweeën en op dat moment kijkt de hele vloer naar ons. Dat is spannend. Er zijn honderd paar ogen op je gericht en iedereen wil weten wanneer het opgelost is. Maar juist dat maakt mijn werk leuk én waardevol.”
Hij werkt in een drieploegendienst, waarbij de nachtdiensten hem goed liggen: “Ik ben niet zo’n ochtendmens, dus ik doe liever de late of nachtdienst. De ochtenddienst is het drukst en meest uitdagend. Dat is het meest kritieke moment van de dag, want dan start alles op. Als dat goed gaat, loopt het de rest van de dag vaak ook beter.”
Verantwoordelijkheid krijgen maakt het werk bijzonder
Naast het reguliere storingswerk krijgt Sankar ook de kans om grotere projecten te draaien. Twee recente voorbeelden springen eruit:
- Hooks Return Line: “Die lijn hebben we voor 70 tot 80% kunnen verbeteren. Dat proces loopt nu veel efficiënter.”
- Preventief onderhoudsplan: “Ik kreeg het vertrouwen om dat op te zetten. Het geeft voldoening als je ziet dat jouw plan werkt.”
Zaterdagen zijn volgens Sankar bij uitstek geschikt voor ingrijpend onderhoud. “Dan draait de lijn niet, dus heb ik meer ruimte om dingen grondig aan te pakken. Motoren vervangen, lagers inspecteren, elektrische componenten nalopen. Dat soort werk doe ik het liefst goed en in alle rust, zodat het de productie niet beïnvloedt.”
Werkgeluk in de maak- en procesindustrie
Wat werkgeluk voor Sankar betekent? “Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk.” Sinds zijn start heeft hij dan ook nog maar één vrije dag opgenomen. “Als ik een storing oplos en iedereen kan weer verder, dan voel ik me goed. Dat geeft voldoening.”
Voor andere technici die twijfelen over een stap via Profield, heeft hij een duidelijke boodschap: “Voor Nederlanders is het soms makkelijker om een baan te vinden. Voor een immigrant ligt dat anders. Profield heeft mij daar heel goed bij geholpen. Ze helpen je niet alleen aan een baan, maar zorgen ook dat alles eromheen klopt. Ik ben blij dat ik ze heb gevonden.”
Ook een uitdaging als monteur technische dienst?
Ben jij, net als Sankar, op zoek naar een baan waar je wordt gewaardeerd, verantwoordelijkheid krijgt én jezelf kunt blijven ontwikkelen? Dan helpt Profield je graag verder. Of je nu al jaren ervaring hebt of je carrière een nieuwe wending wil geven; wij helpen jou aan je beste baan ooit.




