Workshop professioneel netwerken met LinkedIn

Je bent jong, zit op school en weet vanzelfsprekend alles van sociale media. Maar geldt dat ook voor LinkedIn? Want liken, delen en chatten is leuk maar op professioneel gebied gebeurt dat in deze leeftijdsgroep nog erg weinig. De MBO-4 Mechatronica studenten van het ROC Amersfoort kregen via Profield een workshop professioneel netwerken met LinkedIn. Een leuke dag waarvan zowel Profield als de studenten iets van geleerd hebben.

Toen ik 18 jaar was had ik geen idee wat ik wilde worden en had ik ook geen professioneel netwerk, constateerde ik zelf. Hoe kan ik deze jongens daar dan van overtuigen? Als deze studenten nu al via verschillende kanalen een eigen identiteit hebben gecreëerd, dan moet het ook op LinkedIn kunnen.

Door middel van een interactieve presentatie hebben wij geprobeerd de bewustwording bij deze studenten proberen aan te wakkeren. Nederland is nummer 3 op de lijst van ‘’most-engaged’’ LinkedIn gebruikers ter wereld en met meer dan 6 miljoen accounts in ons land is het een erg serieus medium. In de wereld waarin online recruitment een belangrijke rol speelt wil je via dit medium gevonden worden. Vooral door de juiste persoon, uit de juist branche. De kans op een leuke baan of een andere aanbieding missen wil toch niemand?

We begonnen met het opstellen van een completer profiel en het aangeven van wie je bent en wat je leukt vindt. Want in arbeidsland ben je niet alleen een student Mechatronica maar word je al gezien als een junior techneut met de nodige vaardigheden en specialismen. Heb jij bijvoorbeeld interesse in robotica, besturingstechniek of werktuigbouwkundige? Laat dit dan naar voren komen. Een leuk filmpje delen uit je vakgebied geeft weer waar je interesses liggen en maken deel uit van je identiteit. Beetje bij beetje werden deze profielen steeds concreter en hebben we een start gemaakt met het opbouwen van een netwerk.

Tijdens de workshop hebben we een LinkedIn bericht opgesteld die meer dan 5000 mensen wist te bereiken. Profield heeft er 2 nieuwe opdrachtgevers aan overgehouden en er zijn enkele nieuwe sollicitaties uit voort gekomen. Maar het belangrijkste doel hiervan is dat deze jongens het belang van het netwerk hebben ingezien en hopelijk hierdoor gebruik maken van de kansen. Profield hoopt ze daarin een klein stapje te helpen. Want netwerken is enorm belangrijk en daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen!

Klik op Profield of mijn naam en begin met het vergroten van jouw netwerk!

/Danny